Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 juli 2016

VVD gedegradeerd tot splinterpartij

Ook Ton van Velzen verlaat VVD

KAAG EN BRAASSEM – De scheuring is compleet: de VVD is gedegradeerd tot een splinterpartij. Nadat fractievoorzitter Paul van Emmerik twee weken geleden aankondigde dat hij stopt, maakte VVD-gemeenteraadslid (en oud-wethouder) Ton van Velzen vorige week bekend, dat hij uit de VVD stapt en zijn eigen partij opricht. In ieder geval tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen zal Van Velzen in de gemeenteraad zitten namens de fonkelnieuwe politieke partij 'Liberaal Kaag en Braassem' (LKB). En dat niet alleen, ook het huidige VVD-burgerraadslid Jan Zandvliet treedt toe tot LKB.

In een brief aan het VVD-bestuur liet Van Velzen weten, dat er veel redenen zijn waarom hij uit de lokale VVD stapt. 'Direct na de verkiezingen ben ik geschoffeerd', zo stelt hij. Ook geeft hij aan dat een van de redenen is: 'De manier waarop mijn gezin door oud-fractieleden behandeld wordt'. Verder vindt Van Velzen, dat er door het bestuur enorme druk op hem is uitgevoerd om op te stappen. De druppel die de emmer deed overlopen, was het feit dat VVD-bestuursvoorzitter Ingrid Bader geen contact opnam met Van Velzen, nadat Paul van Emmerik zijn vertrek had aangekondigd.

Van Velzen is zich er heel goed van bewust, dat samenwerken met een vervanger van Paul van Emmerik niet gaat lukken. 'Jan van der Geest en anderen hebben aangegeven, dat ze onder geen beding met mij of Paul in de raad wilden zitten. Ik realiseer me dat ik het voor de VVD afdeling Kaag en Braassem erg moeilijk maak om een opvolger voor Van Emmerik te vinden, als ik voor de VVD in de raad blijf zitten.' Maar hij piekert er niet over om zijn zetel op te geven aan die partij. Hij heeft LKB opgezet en VVD-burgerraadslid Jan Zandvliet gaat met hem mee. 'Jan is voor de financiële stukken een heel slimme man. Ik ben blij met zijn besluit.' Waarschijnlijk zal Jan van der Geest de vrijgevallen raadszetel van Paul van Emmerik namens de VVD innemen.

Maar behoort de VVD-zetel niet gewoon van de VVD te zijn? 'Natuurlijk heb ik via de VVD deze zetel binnengehaald. Maar heel veel mensen hebben bewust gekozen voor Ton van Velzen. Daarom ga ik ook door. Als je als tweede man op de lijst zoveel stemmen krijgt, dan stemmen mensen bewust op jou. Bij de Waterschapsverkiezingen kreeg ik ruim 1400 stemmen; dat was meer dan de VVD tijdens de gemeenteraadsverkiezingen behaalde. Er zijn veel mensen die vertrouwen in mij hebben en omdat het voldoende stemmen zijn om een raadszetel mee te nemen, doe ik dat dus ook.'

En het zou zomaar kunnen zijn, dat LKB niet voor slechts een periode van twee jaar (tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen) bestaat, maar veel langer. Het is al eerder voorgekomen in bijvoorbeeld Wassenaar en Lisse, dat een afsplitsing van de VVD groter wordt dan de VVD zelf. Komt Van Velzen ooit nog terug bij de plaatselijke VVD? Dat weet ik niet, maar met deze club mensen wil ik niet meer werken. Maar ik heb een belofte gegeven aan de kiezers en daar houd ik me aan.'


Joep Derksen