JOEP DERKSEN
STREEK – Henk van Hemert is een bekend kunstenaar
en zijn werken zijn wereldwijd geëxposeerd en goed verkocht. Het heeft hem geen
ander mens gemaakt, sterker nog: hij zet zich al jaren in om zijn
collega-kunstenaars te helpen meer bekendheid te krijgen. En dus te slagen als
‘zelfstandig kunstondernemer’.
Wat moet je als
kunstenaar anders doen dan een commercieel bedrijf om succesvol te zijn?
‘Eigenlijk verschilt het niet, want als kunstenaar ben je een kleine ondernemer
die z’n eigen merk kan worden.’ Dat gaat echter niet zomaar, informeert Van
Hemert. De cum laude afgestudeerde kunstenaar die thuis zit te wachten op de
wereld, komt van een koude kermis thuis. ‘Als kunstenaar verkoop je niet alleen
je werk, maar ook een stukje van je droom. Je moet voor jezelf weten, waar jij
voor staat en dat ook uitdragen naar de wereld. Pas als je zover bent, kun je
jezelf en je kunstwerken vermarketen.’
Kunst creëren en
winst maken kan goed samen gaan. Je hoeft je ziel niet te verkopen om jouw
passie uit te dragen, zo vindt Van Hemert. ‘Laat je passie van binnenuit naar
buiten komen. Als kunstenaars dat niet doen en dus hun kunst niet verkopen,
doen ze zichzelf tekort.’ Van Hemert heeft zelf een lange weg gegaan, voordat
hij zichzelf ‘kunstenaar’ noemde. ‘Op mijn zestiende wilde ik al kunstenaar
worden, maar mijn ouders verboden het me.’
Hij is
bedrijfseconomie gaan studeren en werd internationaal
marketingcommunicatiemanager bij Philips, maar bleef schilderen in zijn vrije
tijd. Veel van deze werken werden in diverse Europese landen geëxposeerd. Van
Hemert’s grote doorbraak kwam, toen hij op z’n veertigste met een paar diatjes
van zijn werk bij een galerie in New York binnenstapte. Met zijn ervaring om
als marketeer producten te verkopen en zijn kwaliteitswerk, hing zijn kunst
binnen de kortste keren in drie galerieën in New York.
Van Hemert:
‘Toen is bij mij de knop omgegaan. Ik vond het oneerlijk, dat ik mijn ervaring
van marketeer en schilderen kon combineren om bij galerieën binnen te komen,
terwijl andere kunstenaars die veel beter zijn, deze mogelijkheid niet
krijgen.’ Vanaf dat moment is hij andere kunstenaars gaan helpen om ondernemer
te worden. Tegelijkertijd heeft hij zijn kunst gebruikt om met de verkoop ervan
kinderen in Nepal van straat te halen, huizen te bouwen in Tanzania voor
kinderen die wees zijn geworden en kinderen in Gambia naar school te laten
gaan. ‘Mijn ware nalatenschap is, dat kunst meer kan betekenen dan alleen iets
dat boven de bank hangt.’
Hij adviseert
andere kunstenaars om zich meer en beter te profileren. ‘Vraag de aandacht, wek
de interesse, zorg ervoor dat mensen je werk willen en laat ze actie ondernemen
om het te kopen. Wees onderscheidend en laat mensen weten wie je bent en waar
je voor staat. Dan kunnen toekomstige kopers zich met je vereenzelvigen. Een
kunstwerk is een optelsom van alles wat rond de kunstenaar zit. Dat is een
stukje art marketing. Het gaat erom wat je communiceert, hoe je communiceert en
wanneer je het communiceert. De kracht van de boodschap zit ‘m in de herhaling.
Als je één keer iets post, haalt het niets uit. Succesvolle kunstenaars besteden
30% van hun tijd aan het werk en 70% aan het bekendmaken van hun werk.’
2 Comments:
Een goed en zeer herkenbaar verhaal dat mij als kunstenaar en galeriehouder zeker aanspreekt. Ik heb er dan ook vanaf mijn facebookpagina https://www.facebook.com/jan.sibie naar verwezen. Ik neem aan dat dat geen probleem is?
m vr gr J Sibie
Geen probleem, Team Mainportart!
Een reactie posten
<< Home